מאת: חגי נתיב
www.hagainativ.com
אולי גם לך מדגדג לדעת קצת יותר על עולם הצילום התת ימי, מה הצעדים הנדרשים כדי להתחיל לצלם מתחת למים, איזה קורס צלילה?
איזו מצלמה? ובכלל מאיפה מתחילים…?! במאמר זה אני מקווה לענות על כמה מהשאלות שאני מקבל בנושא זה.
הקדמה קצרה
בעבר, ציוד צילום תת ימי היה נחלתם של עשירים בלבד, או של כאלו שהצליחו במזל (ועם הרבה כישרון) להתברג לעבוד במקום שירכוש בעבורם את הציוד.
צילום תת ימי בעידן האנלוגי, זה שקדם לדיגיטאלי, היה אתגר של ממש כשבכל צלילה היו לך 36 הזדמנויות, או 72 על מצלמות אשר צילמו על חצי מסגרת, לצלם את תמונת חייך, או אחת סבירה לפחות…
למזלנו, אנו חיים כיום בעידן הדיגיטאלי והאפשרויות ללימוד עצמי, השתפרות מתמדת בין צלילות ותיקונים בין צילום לצילום תוך כדי צלילה פתוחים בפני כל אחד, והשמיים הם הגבול כשכל המידע זמין ברשת ובספרות כתובה.
יצרני המצלמות בשנים האחרונות מבינים את הפוטנציאל הטמון בשוק הצילום התת ימי ואפשר למצוא מצלמות קומפקטיות ולא יקרות המתאימות לצילום בעומקים של עד 3-10 מטר ללא שימוש במארז נגד מים ובתוספת מארז, אפשר לצלול איתן ל-30 מטר או יותר (תלוי במארז).
מצלמות אלה אינן מניבות תוצאות מרשימות בקלות כמו מעל המים אבל הן בהחלט הופכות את חווית הצילום של סיטואציות שהיו עד לא מזמן,
לא נגישות לצילום, פתוחות בפני קהל רחב וחובבני. צילום של הילד שלך בשיעורי השחייה הראשונים שלו בבריכה או אפילו חוסר הדאגה למצלמה בחוף הים שמא תתמלא בחול,
(אפשר לשטוף אותה בברז המים כשחוזרים הביתה) הופכים את המצלמות הללו לבחירה מושלמת למצלמה המשפחתית.
למצלמות אלו, חסרונות רבים אחרים, הפוסלים אותה מבחינתי לצילום תת ימי אמיתי, אפילו שגודלן מאפשר את הכנסתן לכיס המאזן בצורה נוחה. עם זאת,
אסתייג ואומר שהן מתאימות לרבים אחרים אשר רוצים לעשות את צעדיהם הראשונים מתחת למים ללא הוצאה כספית ניכרת וביכולות מוגבלות למדי.
המדרגה הבאה של מצלמות המוצעות לנו כיום הן מצלמות קומפקטיות מכל הרמות,
ובלבד שיש להן מארז נגד מים (מקורי של יצרן המצלמה או של חברה אחרת) המאפשר לצלול עם המצלמה עד לעומק של 30-40 מטר ומאפשר שליטה על רוב הפקדים של המצלמה או על כולם.
כאן ההוצאה הכספית כבר גבוהה יותר כי מחיר המארז בד"כ משתווה או עולה על מחיר המצלמה וכדי לקבל תוצאות "כמו של הגדולים" נצטרך להשקיע עוד קצת במבזק (פלאש) חיצוני.
בקבוצת המצלמות היקרות באמת, נכללות מצלמות הריפלקס הדיגיטאליות: מצלמות עם מנגנון מראה ועדשות מתחלפות (Single Lens Reflex – SLR).
מצלמות אלו יקרות ביחס לקומפקטיות, מגושמות וכבדות יותר, אך בזכות שטח חיישן גדול משמעותית מהמצלמות הקומפקטיות, ניתן להגיע איתן לתוצאות טובות מבחינת איכות תמונה ואיכות הדפסה.
לכל קבוצת מצלמות יתרונות וחסרונות ובבואנו לבחור מצלמה עלינו להפעיל את מערכת השיקולים הרלוונטית לנו בעת הרכישה ולנסות לנבא מה יהיו הרצונות שלנו להתפתח עם התחום הלאה.
כל זאת, כדי להתאים לעצמנו את המערכת המתאימה ביותר, שתאפשר לנו להגיע לאן שאנו רוצים ומצד שני לא תגרום לנו לתסכולים רבים כשלא נצליח להשיג את מה שתכננו מהציוד.
על כן יש להכיר במגבלות הציוד.
קופצים למים!
קורס צלילה.
רישיון צלילה הוא האבן הראשונה שיש לסלק מן הדרך וזו גם המיומנות היחידה שממש צריך בשבילה הסמכה מסודרת.
יחד עם זאת, קורס צלילה בלבד לא יספיק כדי להיות צלם תת ימי, לא כל שכן- צלם תת ימי מוצלח… לאחר שרכשנו (ביושר) את תעודת הצלילה, צריך לרכוש,
בהרבה זמן וניסיון, את מיומנויות הצלילה. אחד האלמנטים החשובים בצילום תוך כדי צלילה הוא היכולת להשתלב בטבע.
לא להפריע. רק להתבונן. על הצלם להיות מסוגל להתקרב לאובייקט מסויים מבלי לאיים עליו או להפחיד אותו,
ולהיות בעל איזון קרוב למושלם מתחת למים כדי לא לפגוע בעצמו ובטבע מסביבו. מאחר שמים הם לא הסביבה הטבעית שלנו,
זו לא משימה כל כך פשוטה לרבים מאיתנו… אך עם מספיק רצון, התמדה ונסיון- רוב הצוללים מסוגלים לתמרן במים בצורה מרשימה למדי.
דבר נוסף שכדאי לתת עליו את הדעת הוא ידע בסיסי לפחות בצילום. כל מטלה פשוטה מעל המים, הופכת מסורבלת וקשה מתחת למים,
לכן על הצלם התת ימי להיות בעל ידע בסיסי בצילום והכרות עם ציוד הצילום שברשותו.
הבנתם של מונחים בסיסיים תהיה צעד נכון בדרך לצילום התת ימי .
הבנת הגורמים המשפיעים על החשיפה ועומק השדה , עבודה עם מבזק והכרת כללי האצבע לבניית קומפוזיציות שונות, חשובים לצילום מוצלח ואיכותי.
בצילום כמו בכל תחום, אם התוצאות לא טובות לאורך זמן, הדבר עלול לגרום לצלם הצולל המתחיל לעזוב את התחום מהר מאוד ולכן חשוב לגשת אליו בצורה נכונה. למזלנו, צילום לומדים מעל המים ולכן אפשר לתרגל אותו בצורה נוחה יותר, ויבשה…
ועכשיו, מצלמה ומארז תת ימי…
המינימום כדי להתחיל לצלול הוא מצלמה תת ימית ומארז. הרבה מאוד מצלמות בשוק מציעות מארז תת ימי כאביזר נלווה.
יש לוודא לפני הרכישה, שלמצלמה שבחרנו אכן יש מארז מתאים. המארזים הללו לרוב אמינים ומספיקים לגבולות הצלילה הספורטיבית של 30 מטר.
כל מצלמות הפוקט המאפשרות שליטה ידנית על החשיפה, של אחת החברות המובילות תעשה את העבודה.
לחלק מהמצלמות יש מארז ייעודי של חברת המצלמה ולחלק מהמצלמות מיוצרים גם מארזים ע"י חברות המתמחות בייצור מארזים.
אלו האחרונים (של חברות המתמחות בייצור מארזים) הם יותר יקרים, אבל נחשבים גם יותר טובים בעיקר בגלל שהם נותנים אפשרויות הרכבה של ציוד היקפי כגון פלאש חיצוני,
ועדשות רטובות. היתרון והחיסרון שלהם בד"כ זה היותם מאסיביים יותר.
ציוד היקפי כגון מבזקים, עדשות ופילטרים עשוי לשפר משמעותית את איכות הצילום אך יש לבחור אותם בקפידה.
מבזק חיצוני טוב וזרוע עלולים לעלות קרוב למחיר המצלמה עצמה. עדשות רחבות או עדשות מאקרו ופילטרים שונים גם הם פופולאריים למדי וכדאי לנו להבין היטב את אופי הצילום התת ימי והאובייקטים שבו על מנת לבחור את העדשות המתאימות לנו ביותר.
על מנת לבחור את המצלמה המתאימה לך ולקבל ייעוץ בנושא, ניתן לפנות למחלקת הצילום של דוגית,
אותה מחזיק בימים אלו הצלם התת ימי - יהב אש
ואשר מייבאים ציוד צילום תת ימי (חוץ ממצלמות SLR) לכל מטרה.
סיימנו קורס צלילה, קנינו מצלמה… איפה מצלמים ?
נו באמת… זו שאלה שמתאימה יותר לאירופאים שמתגוררים במדינה ללא ים או כאלה שטמפרטורת המים בקיץ מגיעה עד ל-10 מעלות צלזיוס….
למזלנו, בארץ ניתן לצלול בים תיכון (מבחינת טמפרטורה) ובים סוף בכל ימות השנה ובנוסף - ים סוף ואילת נחשבים למקומות נחשקים לצילום וצלמים מכל העולם באים לכאן כדי לצלול ולצלם ואפילו להשתתף בתחרויות צילום יוקרתיות דוגמת אפסון הים האדום.
ואם רוצים לצלול במקומות באמת שווים- חוצים את הגבול לכיוון סיני ומגיעים לאתרים הנחשבים בעולם!
מועדוני צלילה דוגמת אוקטופוס- קבוצת הריף, מארגנים ספארי צלילה במספר אתרים מובחרים וניתן בעלות לא גדולה לצאת לשבוע מפנק על יאכטה,
מלא בצלילות מרהיבות, אוכל טוב וחוויה בלתי נשכחת. זהו ללא ספק גן עדן לצלמים. לאחרונה גם מתחילים להירקם טיולי צלילה המיועדים במיוחד לצלמים תת ימים,
על כל צרכיהם המיוחדים.
לסיכום
עלינו לרכוש מיומנות בצלילה לפני שאנו מתחילים לצלם מתחת למים. את הציוד המתאים ביותר לצילום כל אחד צריך לבחור ע"פ סגנונו וצרכיו והמצלמה היקרה ביותר היא לא דווקא הבחירה המוצלחת ביותר.
עלינו לזכור שהטבע מתחת למים שביר (תרתי משמע) ואנו כצלמים בעלי פוטנציאל הרס אדיר לסביבה מפני שאנו (א) מתקרבים לריף על מנת להשיג תמונה בזווית טובה יותר ו(ב)שקועים בתוך עינית המצלמה ומנותקים ממה שקורה סביבנו בזמן הצילום.
על כן, חלה עלינו אחריות גדולה מאוד בתור מי שלוקחים על עצמם לתעד ולהביא את המראות הקסומים והמיוחדים שנמצאים מתחת למים לאלו שלא מורגלים בהם.
שנוכל להמשיך ולעשות זאת גם בעתיד…
אני מקווה שמאמר זה שופך אור על מספר נקודות חשוכות בצילום התת ימי ושהוא סייע לך להגיע להחלטה הנכונה בשבילך.
לצפיה באתר המחבר:
Share:
מהי תמונת חצי-חצי? ואיך לצלם תמונות חצי חצי?
מדריך לאריזה ותחזוקת מארז מצלמה